Rei Trulsson

"Min kamera har ju fotografiskt minne"

Polaroid från förr och nu

Var nyligen ute på en fotopromenad med en vän och han hade med sig sin nyinförskaffade analoga Polaroidkamera som han ville testa i fält. En rejäl pjäs som under tillverkningsperioden, tidig 50-tal till 1964 var för professionellt bruk. Hans exemplar har ett modifierat fäste för bakstycket, för att passa bakstycket som blivit laddad med packfilmen Fujifilm FP-100C Silk.


Polaroid och Yashica samarbetade och tog fram tre modeller i en serie - 110A, 110B och 120. Förutom det modifierade fästet för bakstycket, så blev kamerahuset omklätt med imitationsläder som hade namnet "Blue Lizzard".


Det som skiljer denna modell från föregående är att mätsökaren är integrerad i kamerahuset, parallax-korrigerad och linslocket har ett inbyggt hålkamera-lins som motsvarar f/90. Brännvidd 127mm, största bländaröppning f/4,7, kortaste slutartid 1/300 sekund, bulb och självutlösare.


Lade min systemkamera bredvid som storleksreferens. Fokusering sker med ratten som sitter på utsidan av objektivluckan. Slutaren spänns med en spak och exponeringen görs med armen/knappen som syns ovanför linslocket i bild. Man fick trycka ner den en bra bit för att göra exponeringen.


Efter exponering drog man ut en liten plastremsa, som frigjorde den större svarta remsan med de vita pilarna. Rekommendationen var att dra ut packfilmen i jämnt takt och rörelse. När man drar ut kortet så fördelas framkallningskemin över filmen. På varje packfilm finns steg-för-steg instruktion och framkallningstabell. Vi hade 15 plusgrader och då blev framkallningstiden 3 minuter. Sedan drog man bort skyddspappret.


Jag fick ställa mig i motljus så att han kunde testa och se hur kameran och filmen presterar i sådant ljusförhållande. Han använde bländare f/5,6 och skärpan, färgåtergivningen och bakgrundsoskärpan blev utöver förväntan. Givetvis tappade jag kortet ner på grusmarken medan ytan på kortet torkade. Men det var ingen fara då den var nästan helt torr när klumpedunsen var framme. Det bör man inte göra då varje bild kostar ca 11 kr.

Det här var klumpigt, roligt och originellt! :-)

Må väl, kära läsare!



Postat 2013-04-18 12:40 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En vanlig vardag i Malmö

Må väl, kära läsare!



Postat 2013-04-16 10:35 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Oj, vad mycket folk det är i staden!

Strövade omkring på mitt favoritstråk i centrala Malmö tidigare idag. Mötte mängder av människor, grilldofter, solsken, ca 15 plusgrader och fyrbenta vänner. Vid sådana här tillfällen är det extra smidigt med vidvinkelobjektiv.

Det var en härlig och givande söndag, tyckte jag!

Må väl, kära läsare!



Postat 2013-04-14 18:07 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Gatubilder och höftskott

En av dessa bilder är ett s k "höftskott". Kan du se utifrån kompositionen och perspektiv och lista ut vilken bild jag har rätat upp och beskurit bort överflödig yta? Hur gör du för att förbättra dina "höftskott"?

Att titta eller inte titta på motivet, samtidigt som man ska koordinera handen/händerna som styr kameran skördar en hel del sneda bilder, där oftast motivet blir fel placerad i kompositionen och ibland får man en fin bild av marken.

Alla bilder nedan är tagna under samma fotopromenad...

Må väl, kära läsare!



Postat 2013-04-12 11:41 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Orientexpressen - Stockholm till Venedig

Under onsdagskvällen stannade det mytomspuna Orientexpressen på Malmö Centralstation för att lämna av och ta upp resenärer, samt fylla på med provianter. Tåget som varit omnämnt i diverse böcker, gestaltat i sällskapsspel och på filmduken, tog resenärerna mellan Stockholm och Venedig på 7 dagar och då får man hosta upp 40.000 riksdaler för en enkelbiljett. Man kan stiga på eller av vid någon av stationerna mellan destinationerna.

Mina förväntningar var väldigt höga och när tåget anlände, blev jag rejält besviken. Jag föreställde mig ett slags sagotåg med utsmyckningar och ett mer retro-aktigt utseende. Dessutom var det avspärrat strategiskt så att man inte kom tillräckligt nära eller kunde röra sig fritt på perrongen.

För dem som missade tåget, ges det en ny chans vid olika skånska stationer, lördag den 13 april då tåget går från Stockholm till Venedig.

Trots att min förväntan inte nåddes, så är jag ändå nöjd med att ha fått se tåget i verkligheten.

Må väl, kära läsare!



Postat 2013-04-11 10:40 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera
Föregående 1 2 3 ... 4 Nästa