Rei Trulsson

"Min kamera har ju fotografiskt minne"

Nikonfotograf utökar kameraväskan med ett Canon EF-S 70-200mm f/4L

 I helgen samlades de närmst sörjande för att göra ett officiellt avstamp på min 36-års dag. Bland de fina presenterna var där en present som överraskade mig extra mycket.

Present med en finurlig knorr


Bild 1. Foto: Mats Jönsson


Bild 2. Foto: Mats Jönsson


Bild 3. Foto: Mats Jönsson

Jag hade förvarnat mina vänner om att jag önskar mig främst nya kaffe/te-muggar eller presentkort från utvald klädesbutik. En av gästerna tolkade önskemålet och satte en klurig knorr till sin present. Nämligen att kombinera mitt intresse för fotografering och fotografi, med mitt önskemål.

Jag fick verkligen jobba för lönen, då paketet var inslaget i väldigt många lager reklampapper. Dessutom hade de tejpat olika mycket i varje omslagslager. Så om ni vill bli av med ert reklampapper, återanvända det samt anama miljötänket, så använd det till omslagspapper!

Jag ser fram emot nästa tillfälle i pressdiket eller i pressrummet, när man ställer ner sin Nikonutrustning och tar fram kaffemuggen. Är det såhär man tillmötesgår Canonfotografer med vassa armbågar och de underexponerade blickarna? ;-)


Bild 4.


Bild 5.

Nikons ljusstarkaste normal och Canons dito

För skojs skull gjorde vi en snabb jämförelse av Nikons ljusstarkaste normalobjektiv och Canons motsvarighet. Byggkvalitén är mycket bra och gediget på båda objektiven, med märkbar skillnad på fysisk storlek, vikt och att det ena objektivet har endast manuell fokusering. Samt där Nikons normalobjektiv har en filterdiameter på 52mm medan Canon har 77mm på sin motsvarighet. För trevnadens skull och för den sociala kompetensen gjorde vi inga bildjämförelser under rådande tillfälle. Det får bli ett test för senare tillfälle.


Bild 6. Foto: Mats Jönsson


Bild 7. Foto: Mats Jönsson

Stort tack!

Jag vill rikta ett varmt och stort tack till mina kära vänner som förgyllde min födelsedag!

Må väl, kära läsare!



Postat 2011-01-31 11:42 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Använd Google för att hitta allt och specifikt inom Fotosidan.se

Använd sökmotor för att hitta vad som helst som kan finnas inom en hemsida genom att filtrera sökresultat på ett enkelt sätt.


Bild 1. Klicka på bilden för större bild och exempel på sökningsresultat.

Sök inom en specifik domän

Genom att ange t ex "site:fotosidan.se", mellanslag och följt av ditt sökord eller flera sökord, begränsar du sökningen till alla webbsidor inom www.fotosidan.se. Den här metoden kan du använda till alla andra webbadresser.

Undrar du över något?

Med stor sannolikhet är det någon annan som också har undrat över samma eller liknande sak. T ex teknikfrågor som blivit besvarade i forumdelar på FS, kan hittas enklare med den här metoden.

Jag har många gånger och väldigt länge, haft nytta av det här. T ex när jag haft problem med datorn (dock länge sedan, då jag använder en Mac), mobiltelefonen, husdjuren, kamerautrustning, etc.

Sökord och sökfras

Ge inte upp efter några enstaka sökord. Använd även sökfraser, dvs meningar. T ex "Vilken kamera ska jag köpa?".

Motto

"Google is truly your best friend - at least in cyberspace" :-)

Må väl, kära läsare!



Postat 2011-01-28 19:57 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Porträttfotografering del 5: Leverans, portfolio och utvärdering

I det här sista avsnittet tipsar jag om leverans av bilder, portfolio och utvärdering av session. Avsnittens innehåll är en kombination av egen erfarenhet och vad jag lärt mig.

Leverera bilder


Bild 1.

Ett sätt är att fotografen gör en gallring av alla bilder som kommer ur en session, låter dem vara oredigerade, minskar storleken och gör dem till lågupplösta JPEG-filer. Och sedan skickar dem via epost eller på en CD-skiva via post. Fotografen anger hur många bilder modellen får välja ut, samt tipsar om vad denne ska titta efter, t ex ansiktsuttryck och poser som blev bra. Sedan när modellen har valt, så fixar fotografen efterredigering av bilderna och sedan levererar slutresultaten.

Ett annat sätt är att fotografen utlovar ett visst antal färdigredigerade bilder.

Att låta redigerade bilder vara lågupplösta, webbanpassade JPEG-filer, där längsta sidan är 800 pixlar, räcker långt för bilder som ska visas på datorskärm. Är fotografen riktigt generös, så kan högupplösta färg- och svartvita varianter ges i samband med leverans.

Ändamål och avtal


Bild 2.

Det är bra om ändamålen är specificerade redan inledningsvis, det vill säga inför själva sessionen. T ex kan man komma överens om att bilderna får användas av alla parter, till portfolio, privata fotoalbum på internet och interaktiva kontaktytor på internet. Vill man vara riktigt ordentlig och proaktiv, så kan man upprätta skriftligt avtal, så kallade modellrelease. Som parterna godkänner och skriver under. Finns färdiga avtalsmallar på Svenska Fotografers Förbunds hemsida, att hämta och använda. OBS! Om modellen är under 18 år, så är det obligatoriskt att få föräldrarnas tillstånd och även upprätta skriftligt avtal.

Utvärdering

Ett bra sätt att utvecklas som fotograf och hur man arbetar med modeller, är att ge konstruktiv kritik och utvärdering av sessionen. Men det här gäller även omvänt, att modellen ska ge konstruktiv kritik och utvärdering av samma session.

Under tiden som sessionen pågår, är det framåtanda och positivitet som gäller. Oavsett hur det egentligen går. Den konstruktiva kritiken och utvärdering går man igenom efter sessionen är avklarad och bilderna är levererade. Då har parterna hunnit ta in och smälta sessionen och resultaten.

Alla avsnitt

Må väl, kära läsare!



Postat 2011-01-27 12:21 | Permalink | Kommentarer (18) | Kommentera

Porträttfotografering del 4: Bildkompositioner, miljöer och bakgrunder

I det här avsnittet tipsar jag om hur man kan komponera porträtt i olika miljöer och mot olika bakgrunder. Avsnittens innehåll är en kombination av egen erfarenhet och vad jag lärt mig.

Förgrund, motiv och bakgrund


Bild 1.

All fokus bör vara på modellen och man brukar sträva efter diskret för- och bakgrund för att inte "stjäla uppmärksamhet" från modellen. Men prova gärna att experimentera med detaljer i för- och bakgrund. T ex en slags inramning i förgrunden eller en nyanserad bakgrund.

Riktning


Bild 2.

Bild 3.

Man kan skapa riktningar i en komposition genom modellens placering i bilden. T ex till vänster, centrerad och till höger. Samtidigt som modellen kan titta rakt in i kameran, till vänster eller höger, samt uppåt eller neråt. Kombinationen och restrerande bildyta ger då en eller flera riktningar.

Här kan man experimentera friskt. Man kan se nybörjare som centrerar modellen i en bild som är i liggande format. Inget fel, men rätt tråkig komposition. Kanske kan det skapas en mer spännande bild om man flyttar modellen till en av sidorna i bilden och ber denne att titta åt sidan eller rakt in i kameran. Nu börjar det hända saker! :-)

En kompositionsregel är att modellen inte ska titta "ut ur bild" på den sida med minst "luft" så att säga. Dvs, om modellen är placerad på ena sidan av en bild, så bör denne titta åt det håll som har mest bildyta kvar. När du känner till och har lärt dig konstens regler, vore det brottsligt tråkigt om du inte bröt mot dem.

"Luft"

Lika viktigt som det är för att leva, är det för när man komponerar en bild. Man spelar dels med placering av motivet och dels var man lämnar kvar lite respektive mycket bildyta. Man kan kalla den bildyta som inte täcks av motivet för "luft".

Avstånd och brännvidd

Avståndet mellan kamera och motiv, samt avståndet mellan motiv och bakgrund påverkar utseendet för dels det som är skarpt och dels det som inte är skarpt. Objektivets brännvidd påverkar också hur motivet ser ut jämfört med för- och bakgrund. Ju längre avstånd det är mellan kamera och motiv, samt mellan motiv och bakgrund, destu kortare blir skärpedjupet för samma bländartal.

Använder du t ex ett objektiv med 50mm och bländartal f/2.8, komponerar, tar en bild och sedan bytar till ett objektiv med 105mm brännvidd och använder samma bländartal och komponerar på liknande sätt, så kommer skärpedjupet att förändras. Med den kortare brännvidden får du gå närmre motivet kontra den längre brännvidden får du backa bakåt för att kunna komponera ungefär likadant.

En relaterad företeelse som vissa förespråkar när det gäller avstånd är hur nära en fotograf är sin modell. Det sägs att längre brännvidd och avstånd mellan kamera och modell har en lugnande effekt om någon part är nervös. Det är absolut inte rätt lösning på problemet! Det är upp till respektive att arbeta med sig själv och sin motpart. Välj teleobjektiv för rätt anledning och ändamål.

Beskär bilden redan i sökaren

Ett sätt är att redan i sökaren försöka komponera så noga som möjligt. Dels sparar man tid från efterredigering och dels behåller man bildens originalstorlek, som kan vara till fördel när man vill göra större förstoringar och utskrifter. Fotografera fler varianter av kompositionen så väljer man bilder med originalstorlek istället för att beskära en bild för att variera sin bild.

Porträttfotografering ger mer tid för komposition. Ha inte så bråttom, men ta heller inte för lång tid på dig. Berätta för modellen vad som sker och vad du gör. T ex att du först ska ställa in kamerainställningar och ta testbilder för önskad exponering. Här kan modellen bara stå rakt upp och ner. Sedan att du ska ta de riktiga bilderna och att det är nu skarpt läge!

Porträtt och landskap

Vad har de här två gemensamt? Jo, de är vad man kallar formatet för stående och liggande bildformat. Håller du kameran på vanligt vis, så får du ett liggande format, dvs landskapsformat. Om du sedan ställer kameran på sidan, då får du ett stående format, dvs porträttformat.

Det stående formatet är vanligast för just porträttfotografier, men många porträttfotografer varierar friskt mellan de två olika formaten. Vill man fylla bildytan med motivet, så är det lättare i stående format. Medan om man vill ha med mer miljö och bakgrund, passar det liggande formatet utmärkt. Men experimentera gärna mellan stående och liggande format, med mer eller mindre miljö och bakgrund.

Vinklar och perspektiv


Bild 4.


Bild 5.

De tre vanligaste vinklarna är att hålla kameran plant i höjd med motivet, hålla kameran snett neråt mot motivet och att hålla kameran snett uppåt mot motivet. Perspektivet kan förvrängas när vinkeln inte hålls horisontellt mot motivet, beroende på vilken objektivbrännvidd som används.

T ex om man ska ta en helkroppsbild och sitter på golvet, då kan kroppsdelar se längre ut än de är i verkligheten. Den här vinkeln kallas även för "grodperspektivet". Tvärtom är då "fågelperspektivet" och det uppnår du om du t ex ställer dig på en pall. Allt är beroende av vilken objektivbrännvidd du använder och hur mycket lägre eller högre du är i jämförelse med motivet.

"Lugn bakgrund"

En rörig bakgrund drar uppmärksamheten ifrån motivet. Enklaste sättet att motverka det, är att leta efter en bakgrund som har så lite kontrast som möjligt. Dvs få detaljer som sticker ut i bakgrunden. T ex täta lövverk eller en enfärgad husvägg. Vanligtvis ser man till att bakgrunden är oskarpt mot motivet som är skarpt. Men ibland vill man att även bakgrunden ska vara skarp. Då är det ännu viktigare att bakgrundsdetaljer är så diskreta som möjligt.

Man kan även isolera motivet från bakgrunden genom att ha antingen en upplyst bakgrund eller en mindre upplyst bakgrund. T ex lövverk som är belyst av solsken. Hur mycket ljus som träffar motivet kontra bakgrunden, kommer att avgöra hur pass mycket motivet sepereras från bakgrunden.

Nästa avsnitt

Kommer att handla om att leverera bilder, förhållningssätt till ändamål och regler. Efter hand som varje avsnitt skapas, kommer jag att länka till alla avsnitt från respektive avsnitt.

Alla avsnitt

Må väl, kära läsare!



Postat 2011-01-23 18:00 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Porträttfotografering del 3: Hitta modeller och arbeta med modeller

I det här avsnittet tipsar jag om hur man kan få tag i modeller samt vad man kan tänka på när man jobbar med modeller. Avsnittens innehåll är en kombination av egen erfarenhet och vad jag lärt mig.

Sociala nätverk


Bild 1. Källa: www.medieteknik.com

Oavsett om man fotograferar porträtt som en hobby eller har det i sitt yrke, så finns det många vägar att välja för att komma i kontakt med modeller. Med det etablerade användandet av internet, kan man nå många väldigt fort. Jämfört med att leta i tidningsannonser, gula sidorna eller andra uppslag.

Sociala nätverksplatser är det enklaste och snabbaste sättet att sprida och marknadsföra sin fotografering och sitt önskemål. Använd dina nätverk i verkliga livet, t ex jobbplatsen, skolan, vänner och familj. Eller de interaktiva nätverken såsom Facebook, Twitter etc.

Modellagentur och intressegrupp

Det finns många modellagenturer i Sverige. Kolla om det finns lokala agenturer där du bor. Många gånger finner man dem även på internet och man kan snabbt hitta potentiella modeller via deras profilsida och portfolio. Vissa agenturer vill gärna se fotografens portfolio innan och godkänna sessionen. Modeller som har agentur är bundna till kontrakt och har vissa krav på sig angående sessioner. Om allt är grönt ljus, så genomförs session. Och agenturen tittar gärna på urvalsbilder, för att eventuellt vilja ta med dem i modellens portfolio hos agenturen.

Det finns också intressegrupper på internet, t ex Modellbilder.se, som fungerar som en interaktiv mötes- och marknadsföringsplats för fotografer, modeller, makeupartister, stylister och andra relaterade yrkesinriktningar. På Modellbilder.se finns det personer som gör antingen betaljobb eller Time for Prints-jobb. Eller som gör båda delarna.

Time for Prints (TFP)

TFP-konceptet går ut på att alla inblandade parter bidrar med sin tid kostnadsfritt, för att öva och lära sig sitt eget område. Många gånger delar man på resultatet, dvs bilder till respektive portfolio.

Visa och berätta

Visa upp din interaktiva portfolio eller din portfolio box/pärm. Kanske har du inga porträttbilder än, men fotografier från andra motivkategorier fungerar utmärkt för din marknadsföring, med motiveringar som t ex att du vill prova på porträttfotografering eller rent av bestämt dig för att du vill hålla på med porträttfotografi. Eller att du vill komplettera din portfolio för att visa din bredd över motivkategorier.

Dina fotografier från andra motivkategorier kan ge en fingervisning om din fotograferingsteknik och ditt sinne för bilder. Så tveka inte, för man börjar ju alltid från början någon gång.

Börja enkelt


Bild 2.

Börja med porträttsessioner som har enklare mål, men med hög ambition. Var seriös redan från början. Prova gärna några gånger utan att blanda in t ex makeupartist och stylist, för att sedan höja ribban. Ett par händer extra är alltid bra, speciellt då det kan vara svårt att hålla kameran med ena handen och reflexskärmen med den andra.

Miljöer som stadsparker, stranden eller i något fint område med arkitektur, är bra platser att börja med. Dels får du prova på olika miljöer och dels vänjer du dig att hålla sessioner i allmänheten. Mer om miljöer i nästa avsnitt.

Inför första kontakt

Det är lättare att sälja in sig om man har en eller flera idéer för en porträttsession, men det är inget givet krav. Man kan komma överens om plats, miljö, smink, hår och kläder. Och låta idéer växa fram på plats. Men det sparar tid, om så mycket som möjligt kan planeras i förväg. Så kan man koncentrera sig på genomförandet, när man väl är på plats.

Men för konstens skull, var inte rädd för att kontakta en modell för att ärligt säga inledningsvis; jag tycker du är otroligt vacker och jag skulle se det som en ära att få fotografera dig.

Isbrytare


Bild 3. Foto: Fredrik Persson

När man träffar en modell för första gången, gör det till en så avslappnad session som möjligt. Bjud på dig själv, skämta och var lättsam. Det får de flesta att slappna av, tycka det är skoj och kan göra sitt bästa. Det är bra om modellen har en nära vän eller respektive med sig de första gångerna. Dels för att känna sig lite extra trygg och dels för att det finns många oseriösa fotografer. Men även modeller, så det gäller även dig som fotograf. Om inget annat, har du ett par extra händer till reflexskärmen. Alternativt kan man snällt be modellens vän att hjälpa till. Det kan man kolla innan sessionen.

Lär känna modellen

Ställ gärna frågor relaterat till det modellen ska göra. Har han/hon gjort det här tidigare, hur kändes det, kan du några poser, har du varit med i sessioner tidigare, har du blivit fotograferad av olika fotografer, etc. Känn på pulsen, så att säga. För då vet du hur du ska arbeta med modellen. Hur mycket du behöver gå in och dirigera under sessionen. Kanske är modellen en naturbegåvning, kanske har modellen tränat framför helkroppsspegeln där hemma, kanske har hon erfarenhet från flera sessioner eller kanske får du dirigera och visa olika poser.

Ajabaja

Under pågående session får du aldrig, aldrig, aldrig visa negativitet eller säga något negativt när du tittar på bilderna, på baksidan av kameran. Det om något, sänker självförtroendet hos vilken modell som helst.

Uppmuntra och visa bilder


Bild 4. Foto: Mats Jönsson

Under pågående session, prata med modellen och beröm henne/honom ofta. Både när denne gör något bra, men även när denne gör något mindre bra. Hela tiden positivitet och framåtanda. Glöm inte att visa modellen bilder då och då. Så att modellen ser hur bra det blir. Modellen behöver se vad denne har åstadkommit.

Dirigera och justera


Bild 5. Foto: Martin Rönningborn

När du fotograferar och kikar på bilderna och du känner att du behöver gå in och dirigera eller justera pose eller ansiktsuttryck, visa bilden, peka och berätta vad du vill att modellen ska justera eller göra annorlunda. Det är mycket lättare att både berätta och visa samtidigt än att bara muntligt försöka beskriva ändringen. Ibland kan du behöva rätta till en hand, arm eller liknande. Fråga alltid först innan du tar i modellen, så att det inte uppstår en besvärlig situation.

När sessionen är över

Berätta gärna hur trevlig, skoj och duktig modellen har varit. Samt när modellen kan förvänta sig få bilder levererat till sig. Glöm inte utbyte av kontaktuppgifter innan ni skiljs åt, ifall ni inte redan har gjort det innan. Mer om det här i avsnitt 5.

Nästa avsnitt

Kommer att handla om bildkompositioner, miljöer och bakgrunder. Efter hand som varje avsnitt skapas, kommer jag att länka till alla avsnitt från respektive avsnitt.

Alla avsnitt

Må väl, kära läsare!



Postat 2011-01-20 23:55 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 3 Nästa