Rei Trulsson

"Min kamera har ju fotografiskt minne"

Ingen genväg till en bra portfolio!

Jag läste artikeln om tre relaterade yrkesutövare som tipsar om hur en bra portfolio eller box kan se ut. Jag fick en del aha-upplevelser samtidigt som mitt eget tänk för den egna portfolio:n fick sig en känga på ett par ömma punkter.


Motivkategorier: "Arkitektur & Miljö", "Fine Art & Idé", "Gatufoto", "Husdjur", "Makro, Natur & Landskap", "Porträtt & Mode", "Produktfoto", "Sport" och "Vilda djur".

Min nuvarande portfolio, som är rätt ung och oerfaren, innehåller bred men grunt innehåll över flera motivkategorier. Jag har hittat mina nischer, men min portfolio reflekterar inte det. Ambitionen och genomförandet är på nybörjarnivå.

Givetvis måste jag börja någonstans och utveckla därefter. Eller måste jag verkligen det? Nu när jag vet vilka områden som jag är intresserad av. Borde jag inte kunna planera, resurssätta och genomföra varje portfoliobild? Nu när jag vet vilka nischer jag vill visa upp.

Som det framgår av artikeln i senaste utgåvan av Fotosidan Magasin, så finns där inga genvägar. Man behöver planera, resurssätta, förbereda, genomföra och avsluta. Jag vill ju ha den bästa portfolion, med de erkänt bästa bilderna, som kommer att placera mig bland de bästa fotograferna ju...

Va? Många år av arbete och erfarenheter! Etablera ett kontaktnät av intressenter och jämlikar. Måste jag verkligen gå den långa, branta uppförsbacken, där det ibland både regnar och blåser i motvind. Men som på sina ställen, har en bänk, att vila och återhämta sig.

Jag kan se och känna visst motstånd till tanken, men även känna en viss utmaning, som kan bli ett spännande fotoprojekt att ha i bakgrunden, till mina vardagliga fotoäventyr. Nu hör jag klyschor som "Less is more", "Kvalité framför kvantitet" och "Lära sig regler tar endast en kort stund, men att bemästra konsten, tar en livstid" i mitt huvud.

Jag står nu inför ett vägval. Antingen går jag över gatan till Burger King eller så gör jag ett stopp vid mataffären på vägen hem, för att sedan laga kvällsmaten från grunden. Ska jag lägga ner lite resurser och tid för att bli äckligt mätt snabbt. Eller ska jag lägga ner mer resurser och tid för att bli proppmätt och belåten över en längre stund.

Jag är nyfiken på hur du har tänkt och gjort med din portfolio? Vilka erfarenheter har du dragit nytta av?



Postat 2010-10-20 19:53 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Rei står i vägen för ett Canon-experiment

Jag mötte upp Mats i Alnarpsparken under lördag eftermiddag, för att dra nytta av sista dagsljuset och efterföljande mörker. Vi gick runt en stund och tittade efter en lämplig plats för hans teknik- och ljussättningsexperiment.


Skulle du vilja möta den här galningen, en mörk kväll i en ödslig, stor stadspark? Foto: Mats Jönsson.

Mats ville prova kamerans IR/e-TTL system ihop med en eller flera kamerablixtar, samt olika ljusomformare. Vi hade en softbox, par paraplyer, reflexskärmar, belysningsstativ och tillbehör i vår arsenal.


Det är verkligen ett kvävande jobb att stå framför kameran. Foto: Mats Jönsson.

Jag lyckades inte ordna en mer bildskön modell, så jag tog fram linslusen inom mig och gjorde en insats framför kameran för ovanlighetens skull. Syftet var att testa ljussättnings- och kamerautrustning, så där var inget särskilt krav på modellen. Vi hade bunkrat upp med varmdrycker i form av kaffe, oboy, te och kanelsnäckor då vi skulle vara ute några timmar.


Ligger man på latsidan så blir bilderna lidande. Foto: Mats Jönsson.

Inledningsvis så ljussatte vi endast med en kamerablixt med softbox. Medan dagsljuset fanns så blev bakgrunden någorlunda ok, men rätt snart fick vi ta till ytterligare en kamerablixt. Vi provade att använda ett paraply med vit insida för att reflektera ljuset mot buskaget bakom motivet. Det gick sådär och vi valde att rikta kamerablixten direkt mot bakgrunden i vidvinkelläge.


Jag tyckte det var rätt kul, det här. Foto: Mats Jönsson.

När det blev mörkt, så blev det verkligen mörkt i den del av parken vi höll till i. Där var ingen belysning alls. Som tur var så var Mats förutseende och hade två ficklampor med sig. När solen gick ner mot horisonten så sjönk temperaturen snabbt. Då satt det fint med varmdrycker. Jag hade klätt mig hyfsat förutseende. Hade till och med fingervantar med mig och det var tur det.


En modells kännedom om olika ansiktsuttryck är otroligt viktigt. Foto: Mats Jönsson.

När det är mörkt, så har kameran väldigt svårt för att fokusera. Autofokusen hade knappt någon hjälp av kamerans och blixtens hjälpljus. Att komponera i mörker var inte heller så enkelt. Mats använde dels ett 50mm f/1.2L och dels ett 24-70mm f/2.8L. Det mer ljusstarka objektivet hade lättare för att hitta fokus än det ljussvagare objektivet. Ett annat problem som uppstod och begränsa oss lite grann var att kamerans IR-kommunikation med blixtarna var begränsat. Då någon enhet inte riktigt var synlig, så gick inte blixten igång vid exponeringen.


Jag har verkligen ett brett förråd av ansiktsuttryck. Foto: Mats Jönsson.

Avslutningsvis så tyckte jag det var kul och intressant att se dels resultat och hur Canons system fungerade ihop med ljussättningsutrustningen. Jag undrar om någon kvällsvandrare såg blixtljusen, då det syns väldigt tydligt i mörker, även på långa avstånd. Kanske uppfattades det som något ”Oidentifierat blixtrande objekt” i stadsparken? Kanske det till och med sågs från något lågflygande flygplan, som små explosioner på marken. De kanske trodde att det pågick någon form av eldstrid i den avlägsna stadsparken? Nej, nu flummar jag ut lite väl här…


När blixtenhet och kamera inte "såg" varandra så bröts IR-signalen. Foto: Mats Jönsson.

En parantes för att förlänga avslutningen, så tog jag 2-3 exponeringar tidigare på dagen medan jag väntade in Mats vid mötesplatsen. Annars hade jag kommit hem med ett tomt minneskort. Det går ju inte att komma hem tomhänt. Dock såhär i efter hand så kan jag berätta att de få bilder jag kom hem med, så var det inget att spara, såg jag när jag tog upp bilderna på datorskärmen. Så man kan säga att jag tog en promenad med min fotoutrustning i en fin stadspark.

Ha en fortsatt bra vecka, mina cyberfotografvänner!



Postat 2010-10-19 13:07 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Porträttfotograf Rei Trulsson in action!

I gångna helgen genomförde jag en höstinspirerad porträttsession i stadsparken. Här följer några Behind the scene-bilder.


Jag dirigerar modellen om vart hon ska titta med blicken. Foto: Mats Jönsson.

Här använder jag en kamerablixt och en 76x76cm softbox, som jag utlöser trådlöst med sändare/mottagare. Det medföljde ett smidigt fäste till softboxen, som passar de flesta kamerablixtar på marknaden. Dock fick jag beställa tilt-fästet seperat. 85mm f/1.4 objektivet var utmärkt brännvidd för ändamålet.


Jag såg till att modellen hela tiden vred kropp och ansikte mot ljuskällan. Foto: Mats Jönsson.

Här håller modellen ner trädgrenen med höstlöven, då de växte för högt upp jämfört med modellen. I vissa kompositioner fick jag dels fotografera underifrån och dels ha en fotografassistent som höll ner lövverket.


Vissa exponeringar blev fina medan andra blev lite lustiga. Foto: Mats Jönsson.

Jag såg till att modellen fick se hur bilderna blev, på baksidan av kameran. Ser bilderna bra ut redan där, så ger det dels bättre självförtroende till modellen och dels mindre efterredigeringsarbete. :-)

Resultatbilder kan ses i mitt föregående blogginlägg.

Ha en fortsatt bra vecka, FS-vänner!



Postat 2010-10-13 14:28 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Höstporträtt i stadsparken

På eftermiddagen den 10 oktober mötte jag upp min goa gymnasievän Ingela för att fotografera lite höstbilder i Pildammsparken, Malmö.

Vi letade upp en plats i stadsparken, där det hunnit bli höstfärger. Dimman lättade mot eftermiddagen och solskenet bröt igenom och skapade hårt ljus. Vi hade tur med att platsen vi valt, var i skuggan. Dock var de höstfärgade löven uppe i trädkronorna. Och jag fick vinkla kameran underifrån, för att få med löven i kompositionen.

Jag använde två olika ljussättningar. Den ena var med kamerablixt (SB-900) och en softbox. Andra ljussättningen kompletterade jag med ytterligare en kamerablixt (580 EX II), där jag placerat ett orangefärgat vitbalansfilter. Jag använde kamerablixt och softbox som huvudljus hela tiden. Och i vissa fall använde jag andra kamerablixten som färgat motljus.

De röd-brun-gröna löven hade behövt solljus för att färgerna skulle bli riktigt mättade. Fick hjälpa till med andra blixten och filtret. Och "fejka" solljus. Jag hade ytterligare två goda vänner med mig som fick agera fotografassistenter. I vissa bilder håller en av dem ner en trädgren med röda löv bakom modellen. Man gör vad man kan utan att avverka skogar! ;-)

Fotograferade med mitt 85mm för alla bilder. Utlöste huvudblixten med radiosändare/mottagare och den andra blixten med en slavcellsadapter. Bilderna är ytterst lite justerade i exponeringen i efter hand via Nikon ViewNX 2. Konverterad från RAW till JPEG.

Ett stort tack till goa Ingela, Mats och Cécile för en trevlig, skoj och givande söndag!



Postat 2010-10-10 21:08 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Myten och tröskeln om bröllopsfotografering

Såg en kort videointervju med numera bröllopsfotograf Lee Morris om vad kategorin är för honom. Tänkvärt och inspirerande intervju.

Lee Morris of R.L. Morris Weddings from FStoppers on Vimeo.

Själv har jag fått förfrågan tidigare och även uppmaning om att ta steget in i den världen. Dock känner jag dels rädsla, dels prestationsångest och dels en slags intressekonflikt. Är jag tillräckligt bra? Tänk om jag missar viktiga ögonblicksbilder? Är den här typen av fotografering något jag kan tycka om?

Ja, en förhoppningsvis vacker dag, lär jag prova att fotografera bröllop. Jag hör om det, jag ser bilder om det, nu återstår det endast att fotografera det! :-)

Ha en trevlig helg, kära vänner!



Postat 2010-10-09 10:26 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera